Fertilitet for Kvinden

Hos os Klinik Nors er du i fokus. Vi hjælper dig med at få bedre forståelse for din egen situation, og gennem vejledning og samarbejde hjælper vi dig med at tage din fertilitet i egen hånd.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Læs mere om forløbet hos os og hvad du kan forvente, når du booker din første konsultation hos Klinik Nors.

Fysioterapi & Hormonterapi

I Klinik Nors anvender vi fertilitetsfremmende fysioterapi og komplementær hormonterapi til at styrke din fertilitet. Læs mere om hvordan vi arbejder inden for begge fagområder.

Vi kan hjælpe dig hvis:

Læs mere om hvorvidt vi kan hjælpe netop dig og dine udfordringer, hvad end du har forsøgt at blive gravid i længere tid uden held, har PCOS eller oplevet gentagne aborter.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Ved den første konsultation møder du de tilgange vi arbejder med i klinikken, fertilitetsfremmende fysioterapi og komplementær hormonterapi.
Inden første konsultation modtager du et omfattende spørgeskema samt en kostdagbog, som udfyldes og sendes til os.

1. konsultation består af 2 seperate sessioner. Alle konsultationsforløb starter med en dybdegående samtale hos Janni, hvor vi i fællesskab afdækker din historie og de problematikker du skulle have. Samtidig ser vi på eventuelle blodprøvesvar fra egen læge, eller om der kunne være behov for bestilling af yderligere laboratorietests til din udredning.
I næste session foretages en fysioterapeutisk undersøgelse af Camilla, som vil undersøge din holdning, funktionelle udfordringer og/eller andre blokeringer, der kan have indvirkning på din problematik omend der er tale om din fertilitet eller cykliske udfordringer. De 2 sessioner bør foreligge inden for samme uge.

Efter endt konsultation vil vi sammensætte et tilpasset behandlingsforløb til dig, som indebærer et behandlingsprogram med justeringer af fx kost- og motionsvaner, anbefalinger til kosttilskud, livsstils- og søvnvaner, stressreduktion og anbefalinger til fysioterapeutiske tiltag og forløb.

For at få dig godt fra start tilbyder vi altid 15 minutters gratis gennemgang og spørgsmål efter du har modtaget vores behandlingsprogram. Her vil der også være mulighed for at lave småjusteringer i programmet, så vi er helt sikre på det passer ind i din hverdag.

Opfølgende hormonterapeutiske konsultationer anbefaler vi senest 1 måned efter vores første konsultation, mens de fertilitetsfremmende fysioterapeutiske behandlinger aftales efter vores anbefalinger og efter dine behov. De hormonterapeutiske konsultationer vil både kunne afholdes fysisk i klinikken eller online via Zoom eller Teams, mens den første konsultation samt fysioterapeutiske behandlinger altid vil foregå i klinikken.

Hvordan kan fertilitetsfremmende fysioterapi og komplementær hormonterapi hjælpe dig?

Fertilitetsfremmende fysioterapi

I fysioterapien arbejder vi med den mekaniske del af din fertilitet. Dette kan bestå af manuel behandling, laserbehandling, øvelsesterapi og motionsvejledning.

Ved den manuelle behandling arbejdes der med vævet omkring underlivet og bækkenet, således at der skabes bedre forudsætninger for livmoderens bevægelighed, der skal kunne udskille, befrugte et æg og gennemføre en graviditet.

Øvelseterapien tager udgangspunkt i Mozijova-metoden, som har til formål at mobilisere, skabe bevægelse og øge energiomsætningen i underlivet.

Laserbehandling kan bruges til dig, der lider af endometriose, PCO(S), har arvæv herunder også kejsersnit, har en højere alder eller de som har en lav ægreserve.

Komplementær hormonterapi

I den komplementære hormonterapi arbejder man med at finde rodårsagen til dine udfordringer og symptomer. Komplementær hormonterapi handler ikke om at give kunstige hormoner, men i stedet handler det om at balancere din hormoner på en naturlig måde gennem fx stressreducering, kost-, kosttilskuds- og livsstilsinterventioner.

Behandlingen bygger på et individualiseret behandlingsprogram, der bl.a. kan omfatte kostændringer, kosttilskud, livsstilsændringer, forslag til bevægelse og motion, ændring af søvnmønster og stressreduktion – tilpasset dit liv og ressourcer. Behandlingen har grobund i forskning og en dyb forståelse af kroppens biokemiske processer og hormonsystemer.

Vi kan hjælpe dig hvis:

Vi kan hjælpe dig hvis du oplever nogle af følgende symptomer, som alle kan have betydning for din fertilitet:

• Har forsøgt at blive gravid i længere tid uden held eller allerede er i/ er henvist til konventionel fertilitetsbehandling.
  • PCO og PCOS
  • Endometriose
  • Uregelmæssige menstruationer
  • Stofskiftelidelser
    Menstruationssmerter
  • Ægløsningssmerter
    Kraftig eller sparsom blødning
  • Aborteret én eller flere gange
  • Er stresset eller oplever angst i hverdagen
  • Arvæv efter kejsersnit eller anden operation i maveområdet, fx blindtarmsoperation
  • Tendens til blærebetændelse
  • Har haft klamydia, anden kønssygdom eller underlivsinfektion
  • Følelsen af at være meget spændt omkring dit underliv
  • Smerter eller blødning under eller efter samleje
  • Lænde- eller bækkenproblemer
  • Smerter i underlivet
  • Forstyrret blærefunktion eller fordøjelse

Vi opfordrer også til at tage et kig på vores fertilitetsfremmende holdforløb, da sammenholdet med andre kvinder, der står i samme situation som dig, er noget helt unikt.

Se også Fertilitet for manden og Fertilitet for par

Vi tror på at god kemi og tillid er vigtigt, for at vi kan indlede et godt samarbejde. Vi tilbyder derfor 15 minutters gratis afklarende samtale, så du kan finde ud af, om vi er de rigtige til at hjælpe dig igennem dit forløb.

Hej med dig der følger med hos Klinik Nors 💛

Siden opstart i februar 2022 har vi været på en kæmpe rejse med klinikken. Vi er enormt taknemmelige for alt den opbakning og støtte vi har fået fra alle jer i vores lille virke, og sætter stor pris på alle jer der har lagt vejen forbi Klinik Nors.

Vi har valgt at lukke klinikken med dens nuværende form pr. 15/10/2022. Det vil derfor ikke længere være muligt at få vores kombination af fysioterapi og hormonterapi.

Camilla vil stadig udøve fertilitetsfremmende fysioterapi og akupunktur i andre lokaler. Hun kan kontaktes på norscm@me.comeller telefon 30662437. Dog er Camilla væk i perioden 14/10-16/11.

For hormonterapeutiske konsultationer hos Janni er det muligt at skrive sig på en venteliste til behandlinger i det nye år på mailen janninors@outlook.com eller sms til 30662497.

Vi vil endnu en gang benytte lejligheden til at sige et kæmpe tak og på gensyn til alle der følger med ❤️

Kærligst

Camilla og Janni Nors