Fertilitet for Parret

Hos Klinik Nors har vi jer som par i fokus. Vi hjælper jer med at få en bedre forståelse for jeres situation, og gennem vejledning og samarbejde hjælper vi jer med at tage jeres fertilitet i egen hånd.
Begge parter kan gøre sit for at forbedre og øge jeres fertilitet og dermed øge chancerne for at opnå graviditet – også selvom det kun er den ene af jer, der ved udredning er blevet erklæret årsagen til barnløsheden.
Det er vigtig at begge parter tager ansvar og er en del af processen så vi i samarbejde med jer kan skabe de bedste forudsætninger for jeres fælles mål.

Hvordan kan vi hjælpe jer?

Læs mere om forløbet hos os og hvad i kan forvente, når i booker jeres første konsultation hos Klinik Nors.

Fysioterapi & Hormonterapi?

I Klinik Nors anvender vi fertilitetsfremmende fysioterapi og komplementær hormonterapi til at styrke din fertilitet. Læs mere om hvordan vi arbejder inden for begge fagområder.

Vi kan hjælpe jer hvis:

Læs mere om hvorvidt vi kan hjælpe netop jer og jeres udfordringer, hvad end i har forsøgt at blive gravide i længere tid uden held eller allerede er i gang med fertilitetsbehandling.

Hvordan kan vi hjælpe jer?

Ved den første konsultation møder I de tilgange vi arbejder med i klinikken, fertilitetsfremmende fysioterapi og komplementær hormonterapi. Inden første konsultation modtager i begge et omfattende spørgeskema samt en kostdagbog, som udfyldes og sendes til os.

1. konsultation består af 2 separate sessioner. Alle konsultationsforløb starter med en dybdegående samtale hos Janni, hvor vi i fællesskab afdækker jeres individuelle historie og de problematikker I skulle have. Samtidig ser vi på eventuelle blodprøvesvar fra egen læge, en eventuel analyse af mandens sædkvalitet eller om der kunne være behov for bestilling af yderligere laboratorietests til jeres udredning. I sidder sammen til denne første konsultation, medmindre i ønsker at samtalen foregår hver for sig.

I næste session foretages en fysioterapeutisk undersøgelse af Camilla. Her vil i individuelt undersøges i forhold til jeres holdning, mekaniske udfordringer og/eller andre blokeringer, der kan have indvirkning på jeres problematik omend der er tale om fertilitet eller hos kvinden cykliske udfordringer.

Efter endt konsultation vil vi sammensætte et tilpasset behandlingsforløb til jer begge, som indebærer et behandlingsprogram med justeringer af fx kost- og motionsvaner, anbefalinger til kosttilskud, livsstils- og søvnvaner, stressreduktion og anbefalinger til fysioterapeutiske tiltag og forløb.

For at få jer godt fra start tilbyder vi altid 15 minutters gratis gennemgang og spørgsmål efter I har modtaget vores behandlingsprogram. Her vil der også være mulighed for at lave småjusteringer i programmet, så vi er helt sikre på det passer ind i jeres hverdag.

Opfølgende hormonterapeutiske konsultationer anbefaler vi senest 1 måned efter vores første konsultation, mens de fertilitetsfremmende fysioterapeutiske behandlinger aftales efter vores anbefalinger og efter dine behov. De hormonterapeutiske konsultationer vil både kunne afholdes fysisk i klinikken eller online via Zoom eller Teams, mens første konsultation samt fysioterapeutiske behandlinger altid vil foregå i klinikken. Alle opfølgende konsultationer og fysioterapeutiske behandlinger vil udover ved første konsultation blive afholdt med jer individuelt.

Hvordan kan fertilitetsfremmende fysioterapi og komplementær hormonterapi hjælpe jer?

Fertilitetsfremmende fysioterapi

I fysioterapien arbejder vi med den mekaniske del af din fertilitet. Dette kan bestå af manuel behandling, laserbehandling, øvelsesterapi og motionsvejledning.

Ved den manuelle behandling arbejdes der med vævet omkring underlivet og bækkenet, således at der skabes bedre forudsætninger for både kvinden og mandens underliv.
Øvelseterapien tager udgangspunkt i Mozijova-metoden, som har til formål at mobilisere, skabe bevægelse og øge energiomsætningen i underlivet.
Laserbehandling bruges til kvinder der lider af endometriose, PCO(S), har en højere alder eller de som har en lav ægreserve.
Laserterapien har også god effekt på mandens sædkvalitet, hvor en kombination af denne og livsstilsinterventioner kan være med til at skabe gode muligheder til forbedring af sædkvaliteten.

Komplementær hormonterapi

I den komplementære hormonterapi arbejder man med at finde rodårsagen til jeres udfordringer og symptomer. Komplementær hormonterapi handler ikke om at give kunstige hormoner, men i stedet handler det om at balancere hormonerne på en naturlig måde gennem fx stressreducering, kost-, kosttilskuds- og livsstilsinterventioner.

Behandlingen bygger på et individualiseret behandlingsprogram, der bl.a. kan omfatte kostændringer, kosttilskud, livsstilsændringer, forslag til bevægelse og motion, ændring af søvnmønster og stressreduktion – tilpasset jeres liv og ressourcer. Behandlingen har grobund i forskning og en dyb forståelse af kroppens biokemiske processer og hormonsystemer.

Vi kan hjælpe jer

Hvad end i har forsøgt at blive gravide i længere tid uden held eller allerede er i gang med konventionel fertilitetsbehandling, så kan vi hjælpe jer hvis:

Manden ønsker at optimere sin sædkvalitet og fertilitet uanset om en sædanalyse har vist at sædkvaliteten er normal. Læs mere om Manden og hans sædkvalitet her (link til afsnittet Manden og hans sædkvalitet)

Kvinden lider af nogle af følgende symptomer, som alle kan have betydning for fertiliteten:

• PCO og PCOS
  • Endometriose
  • Uregelmæssige menstruationer
  • Stofskiftelidelser
  • Menstruationssmerter
  • Ægløsningssmerter
  • Kraftig eller sparsom blødning
  • Aborteret én eller flere gange
  • Er stresset eller presset
  • Arvæv efter kejsersnit eller anden operation i maveområdet, fx blindtarmsoperation
  • Tendens til blærebetændelse
  • Har haft klamydia, anden kønssygdom eller underlivsinfektion
  • Følelsen af at være meget spændt omkring dit underliv
  • Smerter eller blødning under eller efter samleje
  • Lænde- eller bækkenproblemer
  • Smerter i underlivet
  • Forstyrret blærefunktion eller fordøjelse

For kvinden opfordrer vi også til at tage et kig på vores fertilitetsfremmende holdforløb(link), da sammenholdet med andre kvinder, der står i samme situation som dig, er noget helt unikt.

Vi tror på at god kemi og tillid er vigtigt, for at vi kan indlede et godt samarbejde. Vi tilbyder derfor 15 minutters gratis afklarende samtale, så I kan finde ud af, om vi er den rigtige til at hjælpe dig igennem dit forløb.