Hvad kan påvirke en kvindes fertilitet?

Skrevet af Janni Nors, Bioanalytiker & Komplementær Hormonterapeut.

Udfordringer med fertiliteten er et udbredt og stigende problem i vores samfund, og nedsat frugtbarhed betragtes som den nye folkesygdom i Danmark. Næsten hvert femte par i den fødedygtige alder søger hjælp i det danske sundhedssystem, fordi graviditeten ikke indtræffer så nemt, som de havde håbet og forventet.

Den kvindelige menstruationscyklus kan anvendes til at tolke kroppens signaler om din generelle sundhed, hormonelle ubalancer, fertilitet og muligheder for reproduktion. Men hvilke faktorer kan påvirke din cyklus og dermed også fertilitet?

Stress og sygdom

Den hormonelle balance er meget følsom, og kan let påvirkes af fx stress, søvnmangel, sygdom, traumer eller operationer. Disse faktorer kan medvirke til, at der bliver sprunget en menstruation eller to over. Som regel vil det komme i balance igen, når der er mere ro på. Menstruationen udebliver fordi, hypothalamus i hjernen beslutter midlertidigt at undertrykke reproduktionen og dermed standse menstruationen. Rent ur instinktivt kan stress betyde, at der er sygdom eller fare på færde, hvilket er et dårligt tidspunkt at få en baby.

PCO og PCOS

Polycystisk ovarie syndrom refererer til de mange små ægblærer, der ses på æggestokkene ved ultralydsscanningen ved tilstanden. PCOS er den hyppigste årsag til manglende ægløsning eller forstyrrelse af ægløsningen, og menes at ramme hver 7.kvinde. PCOS defineres ved Rotterdam kriterierne: uregelmæssig menstruation som følge af udebleven ægløsning, klinisk og/eller biokemisk hyperandrogenisme samt polycytiske ovarier påvist ved ultralydsscanning. PCOS viser sig ved menstruationsforstyrrelser, infertilitet, øget ansigtsbehåring, akne og ofte overvægt.
Stofskiftesygdomme
Stofskiftesygdomme kan medføre udeblevne eller uregelmæssige menstruationer, herunder set ved for lavt stofskifte. Et velreguleret stofskifte er essentielt for normale progesteronniveauer, der har betydning for graviditet, da hormonet progesteron forbedrer slimhinden i livmoderen forud for implantation af det befrugtede æg.

Efter p-piller

Mange kvinder oplever i forbindelse med stop af p-piller, at det tager et par måneder inden kroppen har fundet frem til sin egen naturlige cyklus. P-piller balancerer ikke hormonerne, de slukker for hormonproduktionen, idet de slukker for ægløsning. Ægløsning er vigtigt for kroppen, da det er den eneste måde hvorpå kroppen kan lave hormonerne østradiol og progesteron i tilstrækkelige mængder. P-pillestop kan midlertidigt få æggestokkene til at producere mere af det mandlige kønshormon testosteron, og problemer med akne kan opstå.

Livsstil

Motion i en passende mængde og intensitet er fordelagtig for fertiliteten. Både inaktivitet forstået som under 1 times fysisk aktivitet om ugen påvirker den generelle sundhed, men også overaktiviteten, forstået som mere end 5 timers fysisk aktivitet om ugen nedsætter fertiliteten.

Ringe kostvaner og næringsmangler kan medføre menstruationsforstyrrelser og smerter, fx B6 mangel, jodmangel eller magnesium mangel. Cyklus og fertilitet påvirkes i særdeleshed også af tobak, alkohol, koffeinindtagelse, toksiske stoffer, hormonforstyrrende stoffer i hverdagen fx i emballage, hudplejeprodukter etc. Rygning påvirker hormonernes balance og ælder æggene før tid. Samtidig opbruger rygning C-vitamin i kroppen, hvilket igen har betydning for æggenes kvalitet.

Vægt

Ved ekstrem undervægt eller eliteidræt kan kroppen påvirkes så meget, at hormonsystemet går i dvale og menstruationen helt forsvinder eller bliver meget uregelmæssigt. Ligeledes kan for få kalorier udløse en sultrespons i hjernen, der slukker for ægløsning. Det kræver minimum 150 gram kulhydrat at få ægløsningen til at fungere – også selvom totalkalorier ikke er under normalen. Overvægt og fedme nedsætter også fertiliteten, kan medføre hormonforstyrrelser, øger abortrisiko og påvirker barnets sundhed.

Alder og overgangsalderen

Såvel som hos unge piger, kan der også hos modne kvinder opleves svingende menstruationscyklusser. Rygning, kemoterapi og visse medikamenter kan ødelægge ægcellerne og fremskynde overgangsalderen hos nogle kvinder. Kvindelige barnløshed stiger i takt med kvindens alder, hvilket skyldes, at kvaliteten af kvindens æg falder, som hun bliver ældre. Samtidig forekommer der nedsat produktion af hormonet progesteron med alderen grundet aldrende æggestokke og cykler uden ægløsning.

Endometriose

Endometriose er en tilstand, hvor vævet fra livmoderslimhinden vokser andre steder end inde i livmoderen. Det er en meget almindelig tilstand og påvirker op mod en ud af 10 kvinder. Endometriose opstår når dele af livmoderslimhinden også findes udenfor livmoderen i bughulen, typisk omkring æggelederne, æggestokkene eller vævet i bækkenet. Vævet påvirkes af hormonerne på samme måde som livmoderslimhinden, og vokser frem mod menstruation. I modsætning til livmoderslimhinden, kan endometriosevævet ikke komme af med blødningen, og i stedet for at forsvinde ud gennem livmoderen, løber blodet ud i bughulen. Dette medfører en betændelsesagtig, meget smertefuld tilstand.

Lutealfasedefekt

Lutealfasen i den kvindelige cyklus er perioden efter ægløsning frem til næste menstruationsblødning. Lutealfasedefekt er en tilstand, hvor varigheden af kvindens lutealfase varer mindre end 12 dage, hvilket kan betyde at hun ikke når at danne nok af hormonet progesteron. Progesteron er medvirkende til at opretholde en stabil livmoderslimhinde, så menstruationen ikke starter for tidligt, i forhold til at skulle fastholde et befrugtet æg.

Underlivsinfektioner

Underlivsinfektioner kan påvirke alle de reproduktive organer; livmoderen, æggestokkene, æggelederne, livmoderhalsen og skeden. Underlivsinfektioner er ofte seksuelt overført og skyldes typisk en anaerob bakterie eller klamydia infektion. Dette kan medføre arvæv og blokerede æggeledere, hvilket kan vanskeliggøre en befrugtning. Underlivsoperationer, fx udskrabning i forbindelse med abort, kan også forårsage lukkede æggeledere og vanskeliggøre graviditet.

Tarmsystemet

Sammensætningen af bakteriefloraen i tarmsystemet, er essentiel for den hormonelle balance. De ”gode” bakterier i tarmen hjælper med at udskille overskydende østrogener. Østrogenoverskud kan bl.a. medføre smertefulde menstruationer, endometriose, hovedpine, ømme bryster samt humørsvingninger. Det er derfor vigtigt at have en sund tarmflora.

Der findes mange faktorer der kan påvirke din cyklus og fertilitet. Det er derfor væsentligt altid først at diagnosticere den reelle årsag bag dine udfordringer, for herefter at arbejde med og behandle den specifikke årsag. I mange tilfælde er der meget man selv kan gøre af småjusteringer for at balancere sin cyklus og dermed øge fertiliteten.